Zoals ieder jaar konden medewerkers van CSG Liudger zich weer inschrijven voor een gezellige en actieve middag/avond samen met de collega’s van alle locaties. Van fietsen tot schilderen, voor ieder wat wils. In de geest van het team koos heel systeembeheer voor valkzeilen; aangekondigd als ‘spanning en actie’ op het water. Plaats: Eernewoude. Tijdstip: aanvang 14.00 uur.
Na ontvangst met koffie/thee konden de mensen die zich hadden opgegeven voor het valkzeilen naar het water lopen. Hier lagen op het onstuimige water een aantal Ottenhome-valken klaar. Nadat de aangestelde kapiteins een bemanning hadden gevonden kon het gevecht met de elementen beginnen.
Om de boot netjes te kunnen optuigen zijn we op de motor naar een Marrekrite-steiger aan de Folkertsleat gevaren. Hier hebben we de zeilen gehesen en kon de inmiddels toegenomen spanning omgezet worden in actie! Via het Sânemar zijn we terug de Folkertsleat opgevaren. Stuurman Robert kon met een prachtige en heldhaftige manoeuvre de tjalkjes en huurkruiser passeren waarna we zijn afgeslagen, linksaf richting Hânsmar.
Langs Hânsmar zijn we doorgevaren naar de Grutte Krite. Omdat in dit deel van natuurgebied de Alde Feanen veel minder bomen langs de meren staan, werd dit deel van de middag extra gevaarlijk. Met de volle zuidwester wind in de zeilen hebben we een aantal slagen gemaakt op de Grutte Krite. Toen we een eilandje enigzins met de kiel de bodem raakten merkte fokkenist Patrick direct op dat onze huurvalk geen boom aan boord had.
Als de boot nu zou vastlopen, zou deze spannende en actieve middag voor deze vier collega’s wel eens kunnen uitlopen op een levensgevaarlijke strijd met het woeste water. Maar door zeer goed stuurmanschap van Robert en een sublieme grootschootbeheersing van Albert konden we al snel loskomen van dit eilandje en kozen we weer voor het ruime sop.
Inmiddels begon door alle spanning en actie de trek naar eten behoorlijk op te komen. Daarnaast gaf Buienradar aan dat er nog slechter weer aan zou komen: een storingsfront vanuit het westen. We besloten daarom om de zeilen te strijken en op buitenboordmotor via de Fokkesleat terug te varen naar restaurant De Buitenplaats.
PS. Enkele (lees: alle) passages uit bovenstaande rede kunnen lichtelijk aangezet (lees: volledige opgeklopt) zijn. Daadwerkelijke gezeilde topsnelheid: 4 km/h. Gemiddelde snelheid zeilen: 2 km/h.